Van Graskop naar Hoedspruit

11 maart 2020 - Hoedspruit Nature Reserve, Zuid-Afrika

Deze morgen terug opgestaan onder de Afrikaanse zon. Een ontbijtje, we waren alleen,  en dan via de Panoramaroute naar onze eerste bestemming, God's Window, wat een fenomenaal zicht. Een kleine wandeling, redelijk wat trappen maar adembenemend. Het valt op dat alles proper en verzorgd is. Overal zie je wel iemand die aan het opruimen of opkuisen is. We konden ook de eerste aapjes spotten.

Overigens alles is beveiligd, je kunt nergens op zonder een slagboom te passeren en alles wordt goed in de gaten gehouden.

Van daaruit reden we over rustige wegen (er was bijna geen verkeer) tot aan Burkes Potholes, deze keer niet in de weg, maar in de rotsen, gewoon prachtig om te bezoeken. Eigenlijk waren er ook bijna nergens toeristen, wat wel leuk is. Ook wel te wijten aan het feit dat vele vakanties geannuleerd werden door het virus.

De temperatuur liep ondertussen al flink op tot boven de 30 graden, maar het was goed draagbaar. Het was middag dus tijd voor een droog worstje en een koekje. Heerlijk (many thanks, Stephanie)

Van daaruit was het eigenlijk rijden van het ene spectaculaire zicht naar het andere. Uiteindelijk bereikten we The Three Rondavels, weer iets dat je eens moet gezien hebben. Met een prachtig zicht op de Blyde Canyon, het regenwoud, de bebossing, de bergen in de verte ........

Na nog een goed eindje rijden en af en toe een Baboon (of Bobbejaan, zoals ze die ook noemen), enkele koeien en ezels,  bereikten we uiteindelijk Hoedspruit. Onze lodge bleek in een wildreservaat te liggen. Je geraakte daar niet zomaar binnen, na een beetje geduld en een paar telefoontjes konden we toch onze weg verder zetten. Wat een unieke lokatie, eigenlijk één van de mooiste verblijven waar we ooit overnacht hebben, prachtige slaapkamers, van alles voorzien, zwembad, buitendouches, ..... en volledig ingericht in de Afrikaanse stijl.

Eens de valiezen binnen stonden .... terug loadshedding ... we werden het al gewoon. Dan maar een beetje ge-zon-d aan het zwembad waar we al vlug bezoek kregen van enkele wilde zwijnen (wrattenzwijnen) en wat exotisch vogels. Onze eerste wildlife experience was een feit.

In het stadje was er niet veel open, maar wie zoekt die vindt. Met een goed visgerechtje was de innerlijke mens ook weer versterkt, we konden er weer tegen om op weg te  gaan naar het Krugerpark.