Kaap de Goede Hoop

24 maart 2020 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag was het een topdag.

Deze morgen zijn we na het ontbijt vertrokken naar het zuiden om de Kaap te verkennen.

Via brede perfect onderhouden wegen volgden we de bordjes richting Kaap de Goede Hoop. Even later bereikten we Kalkbaai. Volgens de reisgids konden we daar misschien zeehondjes spotten.  En inderdaad, toen we haven binnen wandelden lagen er twee grote zeehonden en een babyzeehondje zalig te zonnen op de trap. Tussen de vissersbootjes konden we diverse zeehonden zien zwemmen en op de pier lag er nog een te genieten van het zonnetje. Ook de eerste keer dat ik een zeehond kon aanraken.

Van daaruit reden we verder naar Boulder's Beach. De parkeerwachter maakte ons attent op het feit dat we juist zaten voor de pinguin kolonie. Een mooi vlonderpad leidde ons naar het strand, fantastisch om te zien, overal pinguins. We konden er wel niet tussen lopen, blijkbaar zouden deze lieftallige diertjes durven pikken.

Het was een prachtig landschap verder richting de Kaap. Ik vreesde dat het natuurreservaat zou gesloten zijn maar gelukkig was het geopend.

Het was een prachtig stuk ongerepte natuur. Enorm mooie vergezichten en ergens de historiek van de Kaap en de vele schepen die daar vergaan zijn, voelde wel speciaal aan. De weg naar de echte originele kaap de Goede hoop was jammer genoeg afgesloten wegens wegenwerken. We reden verder tot aan de parking aan de vuurtoren die uittorent boven de kaap.

Op de parking liepen bavianen. Hoe lief, tot ..... een van deze brave diertjes naar Tessa toe liep en de achterzak van haar short vastgreep .... en wie deelde in de brokken, juist ja, ondergetekende, niet van de baviaan, maar van de nagels van Tessa.

We dienden toch wat voorzichtig te zijn en we namen de lift naar de vuurtoren. We zagen dus waar de Indische en de Atlantische oceaan samen kwamen. We besloten te voet af te dalen wat ons verraste op prachtige zeezichten.

Dan terug met de auto de kust afrijden. Een zijbaantje leidde ons naar een van de mooiste stranden die ik ooit heb gezien, hemelsblauw water, parelwit zand, mooie golven. Iets verder drie struisvogels die in de duinen liepen en een landschildpad die de weg overstak .... goddelijk mooi. In het natte zand werd een naam geschreven ......

Na nog enkele mooie vergezichten verlieten we terug het park en reden dan via de Westkust terug.  Via de Misty cliffs (echt een nevel te zien door het opspattend water en de het opgewaaide zand) reden we over één van de mooiste panoramaroutes Chapman Peaks richting Cape Town.

We reden ook nog eventjes naar de kabellift naar de Tafelberg, maar daar was alles dicht. We konden nog wel genieten van een subliem stadsgezicht.

We keerden een stukje terug en reden naar het strand. We ontdekten daar het Hard Rock Cafe, altijd goed om iets te eten en ondertussen naar bekende rocksongs te luisteren. De zon zakte langzaam naar de horizon en we werden getrakteerd op een wonderlijke zonsondergang.

Bij onze terugkomst op de kamer even de berichten checken en we kwamen tot de vaststelling dat de vluchten bij Ethiopian Airlines konden ingechekt worden. Gelukkig, een zorg minder. Nu nog de binnenlandse vlucht, maar dat is dan voor morgenvroeg.

Echt een fijne dag, vol natuur, zon en rust.